Oplaadmogelijkheden zijn essentieel voor de transitie naar elektrisch rijden. Om bestuurders aan te moedigen om over te schakelen, zette Audi meteen in op modellen met een grote autonomie en een eenvoudig, efficiënt laadprincipe. Met Audi hebt u nu al toegang tot een van de grootste laadnetwerken – meer dan 500.000 laadpunten – waar u zeer snel extra rijbereik kunt krijgen. Bovendien heeft het merk met de vier ringen ondertussen zelfs een eigen Audi Charging Hub in o.a. Berlijn, Neurenberg en Zürich. In deze premium stations met snelle laadpunten kunt u de laadtijd nuttig besteden door er te werken of relaxen in een ruime, stijlvol ingerichte lounge. Maar de stijging van het aantal wagens vereist nog een extra stap. Hoe zullen we laden in de nabije toekomst?
De aanwezige infrastructuur gebruiken: laadpunten op lantaarnpalen en in het trottoir
De belangrijkste vraag bij opladen in de stad: waar is er plaats voor laadpunten? Twee Europese steden hebben misschien het antwoord. Londen en Berlijn hebben gekozen voor een typisch element van de stedelijke infrastructuur: lantaarnpalen. Het laadpunt wordt hierbij aangesloten op het elektriciteitsnet van de lantaarnpaal. Gewoon de kabel inpluggen … klaar! Een oplossing die makkelijk te realiseren is, de openbare ruimte niet beïnvloedt en erg handig is voor mensen die thuis niet kunnen opladen. Binnen hetzelfde idee wordt ook de integratie van laadpunten in de stoeprand bestudeerd. Deze innovatie, gepresenteerd door de Duitse industriële groep Rheinmetall, heeft vele voordelen: discretie, toegankelijkheid en gebruiksgemak.
Moeiteloos opladen
Opladen via inductie kennen we ondertussen van onze smartphones, maar dit kan ook zeer interessant zijn voor elektrisch rijden. Dit gebeurt immers draadloos, zonder autokabel. Hierbij moet het laadpunt dus niet boven, maar onder de grond worden geïnstalleerd. Een ideale oplossing voor bijvoorbeeld parkeergarages, omdat hiervoor geen extra plaatsen nodig zijn. En ook handig voor de bestuurder: hij hoeft niets meer te doen om zijn wagen op te laden, enkel op de juiste plaats parkeren. Bovendien werkt dit ook voor korte pauzes: Zweedse onderzoekers slaagden erin een systeem te ontwikkelen met een vermogen van 500 kW. Hiermee is een batterij in minder dan 10 minuten tot 80% opgeladen!
Een weg die wagens oplaadt?
Dat zou zonder twijfel de ideale oplossing zijn. Voorlopig blijft het een droom, maar het onderzoek is bezig en er zijn zelfs al tests uitgevoerd. Hoe het werkt ? Units aan de kant van de weg detecteren naderende voertuigen. Vervolgens brengen ze de energie van het elektriciteitsnet over naar units met koperen spoelen onder de asfaltlaag, die zorgen voor het opladen van de wagens. Deze laatste moet ook uitgerust worden met ontvangers voor de energie, die ze doorgeven aan de motor en de batterij. Een complex proces dus, met enorme potentiële voordelen: de infrastructuur zou onzichtbaar en bijna overal aanwezig zijn. Permanent opladen zou bovendien de grootte van de batterijen verkleinen, en daarmee de kostprijs van de wagens. Italië heeft al tests uitgevoerd op een stuk snelweg van 1 km lang, Zweden deed hetzelfde over een traject van 2 km. De interesse is er, ook in Duitsland en de Verenigde Staten. Gezien de omvang van het project is het echter onmogelijk te zeggen of het gerealiseerd zal worden. Eén ding is zeker: de weg naar innovatie ligt open.